In- en uitvoegen:

Invoegen is vanaf de invoegstrook de doorgaande rijbaan op rijden. Je kunt de invoegstrook herkennen aan de blokmarkering.

Doel invoegstrook: Je kunt hier je snelheid aanpassen aan het overige verkeer op de rijbaan.

Werkwijze invoegen:

  • Op de invoegstrook ga je snelheid maken.
  • Kijk wat de maximale snelheid te plaatsen is.
  • Kijk regelmatig in de binnenspiegel, voor en de buitenspiegel om het verkeer en de snelheid goed in te schatten.
  • Maak gebruik van zoveel mogelijk invoegstrook en pas je snelheid aan aan het overige verkeer.
  • Kijk regelmatig in de binnenspiegel, voor en de buitenspiegel,  Het moment dat je wilt invoegen kijk je nog een keer over de schouder (dode hoek), is deze vrij.
  • Zet je de richtingaanwijzer aan, terwijl je blijft kijken in je linkerspiegel en evt. schouder, stuur je de auto rustig de weg op.

Werkwijze uitvoegen:

  • Let op de borden en weet op tijd wanneer je moet uitvoegen.
  • Ga minimaal 600 meter voordat je moet uitvoegen rechts tijden, anders maak je het jezelf erg lastig.
  • Geef 300 meter voor de uitvoegstrook je richting aan, nadat je gekeken hebt in de spiegels en over je schouder.
  • Blijf als het mogelijk is dezelfde snelheid rijden.
  • Net voordat je de uitrijstrook kunt oprijden, kijk in je rechter buitenspiegel of er niemand over de vluchtstrook rijdt. Doe vervolgens de controle in je spiegels en over je schouder en verlaat de snelweg.
  • Pas je snelheid aan.
  • Zet de richting aanwijzer uit bij het puntstuk.

Waar let de examinator op!

  • Dat je met dezelfde snelheid invoegt als het overige verkeer.
  • Dat je net voor je verplaatsing nog je dode hoek controleert.
  • Dat je ook voor oplet dat het verkeer niet zachter gaat rijden.
  • Dat je niet onnodig lang achter langzaam verkeer blijft rijden.
  • Dat je 300 meter voor de afslag je richting aanzet.
  • Dat je pas snelheid mindert op de uitvoegstrook mits dit de verkeerssituatie toelaat.
  • Dat je bij het puntstuk je richting uitzet.

Vragen:

 

Vraag. Wat is er anders in het opschakelen bij het invoegen op de snelweg? Waarom is dit belangrijk?

Vraag. Wat is de reden dat je bij het invoegen eerst moet kijken en daarna pas richting aangeven?

Vraag. Wat is het doel van een uitvoegstrook?

Vraag. Wat is de reden dat je al 300 meter voor het uitvoegen richting aan moet geven?

Vraag. Er is niet altijd een bord op 300 meter waarop 300 meter staat, hoe kun je met het bord van 600 meter toch weten wat 300 m voor de afslag is?